Друк

«СУЧАСНИЙ МУЗЕЙ: ФУНКЦІЇЇ, ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЗНАЧЕННЯ В РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА»

«СУЧАСНИЙ МУЗЕЙ:

ФУНКЦІЇЇ, ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ

ТА ЗНАЧЕННЯ В РОЗВИТКУ

ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА»


науково-практичний семінар із музейного менеджменту
для керівників провідних музейних закладів України

 


Час проведення: 21-26 серпня 2006

Місце проведення: Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному


Організатори:
Міністерство культури і туризму України
Національний музей-заповідник українського гончарств в Опішному
Національна академія наук України
Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України
Український центр народної культури „Музей Івана Гончара”
Посольство США в Україні
Фонд мистецтв і культури в Центральній та Східній Європі (США)

Основні тематичні напрямки:
Музей ХХ століття: класичне місце зберігання та експонування етнокультурних цінностей; центр культури, дозвілля та освіти; спосіб збереження й популяризації етнічних і загальнолюдських цінностей; осередок наукових досліджень чи форма великого бізнесу.
Новітні засоби виживання музейних закладів.
Роль музеїв у збереженні ідентичності національних культур
Світові пріоритети музейної діяльності
Сучасні способи комплектування музейних колекцій
Музей і комп’ютерні технології; міжнародні музейні портали в мережі Інтернет.
Музейна етика (кодекс музеєзнавця)
Професійні об’єднання музейних закладів
Періодичні видання з музейної проблематики

 


 

1999 року, за підтримки посольства США в Україні, було започатковано Консультативно-дорадчу діяльність Фонду мистецтв і культури в Центральній та Східній Європі (Вашингтон, США). Семінари з музейного менеджменту є частиною культурно-мистецької місії Фонду, мета якої – сприяти постсовєтським державам у переході від старого “командного” стилю управління закладами культури до новітніх ефективних форм менеджменту в умовах ринкових відносин, у розвитку нових форм діяльності та партнерства, у залученні приватних і громадських ініціатив до справи культурного відродження. Модераторами (ведучими) семінарів виступають науковці та спеціалісти з різних країн світу, які обираються Фондом. Подібні дійства вже проводилися у Львові, Одесі та Коломиї з 2001 по 2005 роки.

Приймати учасників цьогорічного Всеукраїнського науково-практичного семінару з музейного менеджменту на тему: “Сучасний музей: функції, особливості діяльності та значення у розвитку громадянського суспільства» випала честь мальовничому містечку Опішне Зіньківського району Полтавської області – всесвітньо відомій столиці українського гончарства. Він проходив на базі Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному з 21 по 25 серпня 2006 року. Окрім музею-заповідника, співорганізаторами семінару були Міністерство культури і туризму України, Національна академія наук України, Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, Український центр народної культури “Музей Івана Гончара”, Державна спеціалізована художня школа-інтернат I - III ступенів “Колегіум мистецтв у Опішному”, Посольство США в Україні та Фонд мистецтв і культури в Центральній та Східній Європі (США). До участі в цьогорічному семінарі були запрошені керівники провідних музейних закладів України: з Харкова, Києва, Луганська, Полтави, Дніпропетровська, Львова, Чернігова та с.Гоголеве Полтавської області. На жаль, нині керівники музеїв позбавлені професійного спілкування, оскільки подібні семінари проводяться вкрай рідко. Тому й недивно, що зустріч та обговорення питань музейного менеджменту відбувалися у теплій дружній атмосфері, адже учасники семінару мали змогу поділитися набутим досвідом, визначити пріоритети у своїй сфері діяльності. Зі Сполучених Штатів Америки поділитися своїм досвідом роботи та розкрити “секрети” американського музейного менеджменту приїхали професор антропології, директор Музею Університету Аляски, член ради директорів американського комітету ІКОМ (Фаїрбанкс, Аляска) Альдона Джонаітіс та член правління Американської асоціації музеїв, директор Музею юдаїки (Нью-Йорк) Карен Франклін. Гості, насамперед, ознайомилися з діяльністю Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному. У його структурі успішно функціонує Гончарська Книгозбірня України, до якої передплачується велика кількість видань з проблем гончарства – як українського, так і закордонного; архів документів та фотографій на гончарну тематику; видавництво “Українське Народознавство”, книги якого неодноразово здобували нагороди престижних конкурсів; меморіальні музеї-садиби гончарської родини Пошивайлів та відомої гончарки Олександри Селюченко, що були відкриті для збереження пам'яті про видатних майстрів-земляків, де залишилися в недоторканому вигляді інтер'єри житла, предмети побуту та творчі роботи, декоративні розписи, вишивки, безліч фотографій та багата епістолярна спадщина: листи, щоденники тощо; Аудіовізуальна студія, де народжуються фільми про гончарство; Центр розвитку духовної культури – заклад, де відбувається безліч мистецьких та культурних заходів. Під охороною музею знаходяться території давніх городищ – археологічних пам'яток, які охороняються законом. Це городище Кардашів Вал скіфського часу і городище роменської археологічної культури, датоване VIII ст. Завідувач науково-дослідного відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук Анатолій Щербань провів дуже цікаву, захоплюючу, а головне змістовну екскурсію до одного з цих історичних місць. Учасникам семінару було представлено величезну музейну фондову колекцію гончарних виробів, на сьогодні найбільшу в Україні (35 тис. од.зб ). Вона щороку поповнюється майже двома тисячами нових експонатів. Гості були у захваті від побаченого, ділилися власним досвідом роботи у фондах, обговорюючи проблему замалих фондових приміщень, яка існує майже в кожному музеї. Сподобалася гостям унікальна Національна галерея монументальної кераміки, розміщена на музейному подвір'ї просто неба. Це гончарні витвори мистецтва, створені художниками-керамістами під час Національних симпозіумів гончарства та Всеукраїнських симпозіумів монументальної кераміки впродовж 1997–2001рр. Директор Чернігівського обласного художнього музею Ірина Григорівна Ральченко відмітила, що музею-заповіднику необхідно зайнятися розширенням території музейного подвір'я та розміщенням на ньому ще більшої кількості керамічної монументальної скульптури, яка так подобається відвідувачам. 22 серпня відбулося урочисте відкриття семінару. З роботою Фонду мистецтв і культури в Центральній та Східній Європі ознайомила помічник аташе з питань культури Посольства США в Україні Ольга Крекотень: “Фонд працює в основному на таких добровільних началах: він не надає грошей, але вчасно дає консультації, організовує семінари, необхідні у Центральній Європі. Цей семінар не треба розцінювати, як: приїхали люди, будуть чомусь вас учити, розказувати щось таке, чого ви не знаєте. Вони просто будуть ділитися з вами досвідом, і їм буде цікаво послухати вас, дізнатися, що робиться в Україні. Мені дуже приємно, що зараз такий семінар проходить в Опішному, тому що це унікальне місце, таких місць в Україні або, взагалі, немає, або є дуже мало. І, принаймні, я зі свого боку обіцяю це місце, цей музей пропагувати серед усіх відвідувачів, які приїдуть до нас в Україну та цікавитимуться культурою”. Під час семінару американські модератори запропонували інтерактивну програму: проводили не лише теоретичні, а й практичні заняття. На одному з них – “Діяльність сучасного музею: США орієнтуються на місцеві громади і відвідувачів” – перед тим, як визначити, на що необхідно орієнтуватися українським музеям для зацікавлення відвідувачів, учасників семінару, щоб краще зрозуміти завдання, було поділено на групи, нібито на музеї, для вирішення завдання: заманити до певного музею певну групу відвідувачів. Типи музеїв та групи відвідувачів вигадали модератори. Так, наприклад, у музей мисливства необхідно було заманити групу вегетаріанців, у музей гончарства – групу сліпих відвідувачів, у музей Фрейда – групу психічно хворих і т.д. Результати вийшли цікавими, корисними, а іноді й веселими. Цікавим було з'ясування питання музейної місії, а саме – місії музею-заповідника українського гончарства в Опішному. В ході його обговорення виникла дискусія, в результаті якої учасники прийшли до спільної думки: музей-заповідник призначений культивувати етнічну самобутність українців шляхом збирання, збереження, дослідження й поширення гончарської культури в Україні. Цікавими були ідеї заманювання спонсорів. Американські учасники дали багато порад щодо цього. Треба зазначити, що авторами справді нових, сучасних ідей були гості з Дніпропетровського історичного музею імені Дмитра Яворницького – завідувачка науково-просвітницького відділу Людмила Гайда та науковий співробітник Павло Усенко. На презентації видань Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України були представлені видання видавництва “Українське Народознавство”, а саме: національний культурологічний щорічник “Українське гончарство”, щорічники “Українська керамологія”, “Бібліографія українського гончарства”, “Український керамологічний журнал”; книга Олеся Пошивайла – “Ілюстрований словник народної гончарської термінології Лівобережної України (Гетьманщина)” (1993), Володимира Качкана – “Жива глина” (1994), Петра Ротача – “Іван Котляревський у листуванні” (1994) та “Грудочка любимої землі” (1995), Олександра Курочкіна – “Українські новорічні обряди: “Коза” і “Маланка” (1995), Віктора Міщанина – “Словник гончарів” (1999) та “Північна група малих осередків гончарства опішненського гончарного району (друга половина XIX – XX століття)” (2005), Ігоря Пошивайла – “Феноменологія гончарства” (2000), Леоніда Сморжа – “Гончарівна (одержима керамікою)” (2004). На презентації присутні мали змогу почути декого з авторів, зокрема Олеся Пошивайла, Ігоря Пошивайла, Віктора Міщанина та Леоніда Сморжа. Прозвучали слова подяки за натхненну й плідну працю головному художнику Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Юрію Пошивайлу і всьому трудовому колективу видавництва “Українське Народознавство”. 23 серпня на території Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко відбувся майстер-клас з гончарювання, ліплення та малювання. Були запрошені відомі опішненські гончарі, а саме: член Національної спілки художників України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, заслужений майстер народної творчості України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, лауреат Премії імені Данила Щербаківського Михайло Китриш, член Національної спілки художників України, заслужений майстер народної творчості України, лауреат Всеукраїнської літературно-мистецької премії імені Івана Нечуя-Левицького Микола Пошивайло, член Національної спілки художників України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, заслужений майстер народної творчості України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, лауреат Премії імені Данила Щербаківського Василь Омеляненко, а також дві художниці науково-дослідного відділу палеогончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Ірина Мирко та Олена Мороховець. Гості спостерігали за роботою майстрів, після чого з превеликим захопленням самостійно працювали за гончарним кругом. Вдало створили свої роботи заступник директора Харківського художнього музею Лариса Абраменко, заступник директора з наукової роботи Музею українського народного декоративного мистецтва Людмила Білоус (Київ) та заступник директора Заповідника-музею Миколи Гоголя Ірина Волошина (с.Гоголеве, Полтавщина). Учасники семінару також ознайомилися з діяльністю Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату I - III ступенів “Колегіум мистецтв у Опішному”. Його директор – Людмила Миколаївна Овчаренко – наголосила на необхідності залучення молоді до продовження гончарських традицій, оскільки гончарство Опішного буквально занепадає під пресом економічних проблем, і якщо не займатися активною підготовкою молодої зміни, то невдовзі нікому буде продовжувати гончарне ремесло. Вона ознайомила присутніх з основними напрямками роботи Колегіуму, методикою художньо-естетичного виховання дітей та підлітків, представила чисельну збірку робіт учнів та випускників “Колегіуму мистецтв”. Гості відвідали дві надзвичайно цікаві виставки – “Скарби українського гончарства” (із недавніх надходжень Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному) та “SOS: EROSio гончарської культури в Україні!”, яка яскраво ілюструє явища, що відбуваються у культурному житті України: занепад гончарних осередків, катастрофічне зменшення кількості високохудожніх ремісничих виробів та появу маси низькопробних потворних виробів, які репрезентують сучасне українське гончарство. Виставку побудовано за принципом протиставлення: експозиційний ряд творів глиняної пластики, в яких втілено художній досвід, майстерність та духовне багатство гончарів, мистецькі етнічні традиції українців, поступово змінюється ліпниною, яка створює такий образ українця, який задовольняє невибагливі смаки сучасних “споживачів”. Глядачі були вражені побаченим. 24 серпня після практичних засідань учасники семінару відвідали м.Полтаву. Вони ознайомилися з експозиціями Полтавського художнього музею. Цікавою й змістовною була екскурсія, проведена директором цього закладу Ольгою Курчаковою. Наступною була екскурсія до Полтавського краєзнавчого музею, яку провела Наталія Кузьменко. Вона ознайомила гостей з діяльністю цього відомого закладу. На заключному засіданні було підведено підсумки семінару. Кожному з учасників вручили свідоцтва, що засвідчують проходження теоретичної й практичної підготовки за програмою Всеукраїнського науково-практичного семінару з музейного менеджменту. Також було сказано багато теплих слів подяки модераторам семінару Альдоні Джонаітіс та Карен Франклін, ініціатору проведення цього семінару в Опішному – заступнику директора Українського центру народної культури “Музей Івана Гончара”, кандидату історичних наук Ігорю Пошивайлу, генеральному директору Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Людмилі Дяченко, директору Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України Олесю Пошивайлу, директору Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату I - III ступенів “Колегіум мистецтв у Опішному” Людмилі Овчаренко та членам оргкомітету, які доклали неабияких зусиль для того, щоб семінар пройшов на належному рівні.

 

Учасники семінару:

Абраменко Лариса – заступник директора Харківського художнього музею
Білоус Людмила – заступник директора Музею українського народного декоративного мистецтва (Київ)
Борщенко Лідія – директор Луганського художнього музею
Волошина Ірина – заступник директора Заповідника-музею Миколи Гоголя
Гайда Людмила – завідуюча науково-просвітницьким відділом Дніпропетровського історичного музею імені Дмитра Яворницького
Горбань Ірина – старший науковий співробітник Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України (Львів)
Дяченко Людмила – генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Полтавщина)
Єнко Лідія – директор Заповідника-музею Миколи Гоголя
Курчакова Ольга – директор Полтавського художнього музею (Галерея мистецтв)
Ликова Оксана – науковий співробітник відділу сучасної художньої кераміки Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Полтавщина)
Овчаренко Людмила – директор Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату I-III ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному» (Опішне)
Олійник Ганна – заступник директора Українського центру народної культури «Музей Івана Гончара» (Київ)
Пошивайло Олесь – директор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства
НАН України (Опішне)
Ральченко Ірина – директор Чернігівського обласного художнього музею
Усенко Павло – науковий співробітник науково-просвітницького відділу Дніпропетровського історичного музею імені Дмитра Яворницького

 

Найголовніші заходи семінару:

22 серпня, вівторок

Відкриття семінару. Представлення організаторів, модераторів, програми
Вступ, загальний огляд теми і завдань семінару
Знайомство учасників семінару і представлення музейних закладів
«Чому музеї?» (теоретичне заняття)
«Формулювання музейної місії» (теоретичне заняття)
Написання концепцій музейної МІСІЇ (практичне заняття)
Представлення результатів практичного заняття
Тема: «Музей XXI століття»
Огляд підтем за вибором (теоретичне заняття):
«Діяльність сучасного музею: США орієнтуються на місцеві громади і відвідувачів»
«Збирання, зберігання – дозвілля, пропаганда, дослідження, «великий бізнес»
«Як наші музеї відповідають на запити громадськості і держави»
Загальна дискусія (модератори: Альдона Джонаітіс, Карен Франклін)
Презентація Музею юдаїки (Карен Франклін) та Музею Університету Аляски (Альдона Джонаітіс)
Презентація видань Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України

 

23 серпня, середа

Тема: «Програми і відвідувачі»
Організаційна схема для реалізації обраної музеєм місії (теоретичне заняття)
Програми сприяння реалізації музейної місії – відвідувачі (теоретичне заняття)
Визначення потенційних відвідувачів музею (практичне заняття)
Представлення результатів практичного заняття
Підготовка програми для особливих категорій відвідувачів (практичне заняття)
Представлення результатів практичного заняття
Загальнотеоретичні дискусії за темами за вибором (теоретичне заняття):
«Презентація місцевих культур у регіональних музеях»
«Моральний кодекс музейного працівника, проблеми культурної власності»
«Роль музеїв у розвитку й популяризації національної культури»
Огляд виставок Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів
Майстер-клас з основ гончарювання на території Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко

 

24 серпня, четвер

Теоретичне заняття (теми за вибором):
«Музей ХХ століття: класичне місце зберігання та експонування етнокультурних цінностей; центр культури, дозвілля та освіти; спосіб збереження й популяризації етнічних і загальнолюдських цінностей; осередок наукових досліджень чи форма великого бізнесу»
«Новітні засоби виживання музейних закладів»
«Роль музеїв у збереженні ідентичності національних культур»
«Світові пріоритети музейної діяльності»
«Сучасні способи комплектування музейних колекцій»
«Музей і комп'ютерні технології; міжнародні музейні портали в мережі Інтернет»
«Музейна етика (кодекс музеєзнавця)»
«Професійні об'єднання музейних закладів»
«Періодичні видання з музейної проблематики»
Відвідини Полтавського художнього музею (Галерея мистецтв)
Відвідини Полтавського краєзнавчого музею
Участь у заходах до Дня Незалежності України

 

25 серпня, п‘ятниця

Тема: «Джерела фінансування грантових пропозицій: державні, приватні та громадські, міжнародні ресурси»
Створення успішного проекту: що слід включити до аплікації, джерела підтримки і звертання до спонсорів (теоретичне заняття)
Підготовка умовної грантової заявки (практичне заняття)
Представлення результатів практичного заняття
Доступні міжнародні ресурси фінансування.
Міжнародна рада музеїв (ІКОМ) та її міжнародна мережа.
Видання ІКОМ, Американської асоціації музеїв тощо (теоретичне заняття)
Завершальне теоретичне засідання.
Підведення підсумків. Вручення сертифікатів семінару
Вибуття учасників семінару

 

Кохан Вікторія,
співробітниця інформаційної служби
Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Автор: Administrator