Друк

«Криза традицiйних осередкiв народного мистецтва України: трансгресiя «мистецтва сутiнкiв» як виклик нацiональнiй iдентичностi»

ВСЕУКРАЇНСЬКА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ

Час проведення:4-7 травня 2006 року

Місце проведення:Гончарська столиця України – містечко Опішне (Полтавщина)

ОРГАНІЗАТОРИ:

·         Національна академія наук України

·         Міністерство культури і туризму України

·         Інститут керамології — відділення Інституту народознавства НАН України

·         Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному

·         Державна спеціалізована художня школа-інтернат І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному»

·         Український центр народної культури «Музей Івана Гончара»

МЕТА:з’ясування та обговорення сучасних проблем осередків народного мистецтва України, пошук оптимальних шляхів їх подальшого розвитку, збереження національної ідентичності

ТемарійКонференції:

• Глибина традицій сучасного народного мистецтва: міф чи реальність?

• Приреченість чи еволюційна стагнація традиційних осередків народного мистецтва?

• Сучасне народне мистецтво України: неостиль чи експлуатація реліктів?

• Суспільна мода та її вплив на тенденції розвитку народного мистецтва

• Експансія кітчу: ознака занепаду чи прогресу народного мистецтва?

• Мистецтвознавча міфотворчість

• Комерціалізація народного мистецтва та його прогнозовані наслідки

• Гончарство як унікальне поліінформативне джерело про закономірності розвитку матеріальної і духовної культури народів світу

У рамках ІV Селюченківських наукових читань учасники Конференції візьмуть участь у: 1) пошануванні славетної опішненської гончарки Олександри Селюченко, відкритті пам’ятного знаку на могилі Мисткині та в презентації книг: відомого українського філософа Леоніда Сморжа «Гончарівна (одержима керамікою)»; молодшого наукового співробітника Інституту керамології Віктора Міщанина «Північна група малих осередків гончарства Опішненського гончарного району (друга половина ХІХ–ХХ століття)»; альбому «Україна і українці»; 2) огляді виставок: «Скарби українського гончарства» (із недавніх надходжень Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному), глиняної пластики сучасних майстрів, робіт учасників відбіркового етапу IIIВсеукраїнського гончарського фестивалю.

Учасники конференції також матимуть унікальну можливість оглянути фондові колекції Національного музеюзаповідника українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садибу славетної гончарки Олександри Селюченко, Меморіальний музей-садибу гончарської родини Пошивайлів, приватні майстерні та колекції корифеїв опішненського гончарства, лауреатів Національної премії України імені Тараса Шевченка — Михайла Китриша та Василя Омеляненка, творчі майстерні Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному», придбати колекційні зразки всесвітньо відомої опішненської кераміки та керамологічні видання видавництва «Українське Народознавство».

 

Найголовніші заходи

4 травня, четвер

 

8.00-20.00.......... Прибуття, реєстрація та поселення учасників Науково-практичної конференції

(Центр досліджень українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

15.00-19.00........ Знайомство з Національним музеєм-заповідником українського гончарства в Опішному, Інститутом керамології – відділенням Інституту народознавства НАН України, Меморіальним музеєм-садибою гончарської родини Пошивайлів, з художніми майстернями заслужених майстрів народної творчості України, лауреатів Національної премії України імені Тараса Шевченка Михайла Китриша і Василя Омеляненка, Державною спеціалізованою художньою школою-інтернатом І-ІІІ ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному»

20.00-22.00........ Вечірні дискусії

(Обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді «Еколог», с.Міські-Млини)

 

5 травня, п’ятниця

 

8.00-10.00.......... Реєстрація учасників науково-практичної конференції
(Центр розвитку духовної культури Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

10.00-12.00........ Відкриття й пленарне засідання Всеукраїнської науково-практичної конференції «Криза традицiйних осередкiв народного мистецтва України: трансгресiя «мистецтва сутiнкiв» як виклик нацiональнiй iдентичностi»

(Центр розвитку духовної культури Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

12.00-13.00........ Відкриття виставок «Скарби українського гончарства»
(із недавніх надходжень Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)та “SOS: EROSioгончарської культури в Україні!”

(Центр розвитку духовної культури Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

14.00-15.00........ Презентація книги керамолога Віктора Міщанина «Північна група малих осередків гончарства Опішненського гончарного району (друга половина ХІХ–ХХ століття)»

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

15.00-17.30........ Робота секцій науково-практичної конференції

(Центр досліджень українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України)

17.30-19.00........ Презентація мистецького альбома Українського центру народної культури «Музей Івана Гончара» «Україна і українці»

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

20.00-22.00........ Вечірні дискусії

(Обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді «Еколог», с.Міські-Млини)

 

6 травня, субота

9.30-13.30.......... Робота секцій науково-практичної конференції

(Центр досліджень українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України)

15.00-16.00........ Відкриття пам’ятного знака на могилі славетної української гончарки Олександри Селюченко
(Центральний цвинтар Опішного)

16.00-17.00........ Пошанування пам‘яті славетної гончарки Олександри Селюченко на її садибі (Меморіальний музей-садиба гончарки Олександри Селюченко)

17.00-18.00........ Презентація книги відомого українського філософа Леоніда Сморжа «Гончарівна (одержима керамікою)»

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

18.00-19.00........ Презентація “Українського керамологічного журналу” (№1-4/2005)та національного наукового щорічника “Бібліографія українського гончарства” (вип.5/2003)

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

20.00-22.00........ Вечірні дискусії

(Обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді «Еколог», с.Міські-Млини)

 

7 травня, неділя

 

9.30-11.30.......... Робота секцій науково-практичної конференції

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України)

12.00-13.00........ Заключне пленарне засідання Всеукраїнської науково-практичної конференції «Криза традицiйних осередкiв народного мистецтва України: трансгресiя «мистецтва сутiнкiв» як виклик нацiональнiй iдентичностi». Прийняття рекомендацій.

(Гончарська Книгозбірня України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

15.00-18.00........ Роз’їзд учасників науково-практичної конференції

 

ПРОГРАМА

Пленарне засідання

 

(Зала Центру розвитку духовної культури

Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному,

5 травня, п’ятниця, 1000-1200)

 

Співголови:

ü  Петро ГончардиректорУкраїнського центру народної культури «Музей Івана Гончара»(Київ)

ü  Людмила Дяченкогенеральний директорНаціонального музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

ü  Степан Павлюкдиректор Інституту народознавства НАН України, член-кореспондент НАН України, доктор історичних наук, професор(Львів)

ü  Олесь Пошивайлодиректор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, доктор історичних наук, заслужений діяч науки і техніки України(Опішне, Полтавщина)

ü  Євген Шевченкоголова Національної спілки майстрів народного мистецтва України, заслужений діяч мистецтв України, член Національної ради з питань культури і духовності при Президентові України(Київ)

ü  Анатолій Щербань–завідувач відділу палеогончарства Інституту керамології –відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук,  куратор Конференції(Опішне,Полтавщина)

Привітання:

·         міністра культури і туризму України, дійсного члена Міжнародної Ради з питань пам‘яток визначних місць (ICOMOS)Ігоря Ліхового

·         голови Полтавської обласної державної адміністраціїСтепана Бульби

·         голови Полтавської обласної обласної радиВолодимира Марченка

·         голови Зіньківської районної державної адміністраціїВолодимира Паламаренка

·         селищного голови Опішного Олега Кужима

·         директора Українського центру народної культури “Музей Івана Гончара”Петра Гончара

·         найстарішого опішненського гончаря, члена Національної спілки майстрів народного мистецтва України,члена Національної спілки художників України, заслуженого майстра народної творчості України, лауреата Премії імені Данила Щербаківського, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка  Василя Омеляненка

 

Доповіді:

 

Традиційні осередки народного мистецтва як один із визначальних факторів збереження національної ідентичності українців        

Олесь Пошивайлодиректор Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, доктор історичних наук, заслужений діяч науки і техніки України(Опішне, Полтавщина)

Художні промисли України: реалії сьогодення та перспективи відродження

Євген Шевченкоголова Національної спілки майстрів народного мистецтва України, заслужений діяч мистецтв України, член Національної ради з питань культури і духовності при Президентові України (Київ)

Народні традиції в урбанізованому середовищі

Ганна Горинь– старший науковий співробітник відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, член Наукового товариства імені Тараса Шевченка, кандидат історичних наук  (Львів)

Збереження культурної ідентичності в епоху модернізації та глобалізації

Ігор Пошивайлозаступник з наукової роботи директора Українського центру народної культури «Музей Івана Гончара», голова Київського осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України, кандидат історичних наук (Київ)

Українське традиційне мистецтво в добу постмодерну: загрози знищення та перспективи нового культурного синтезу

Андрій Окараспівробітник Міжнародного інституту гуманітарно-політичних досліджень, кандидат юридичних наук (Москва, Росія)

Проблема експансії кітчу на народне мистецтво

Карпович Марія– викладач кафедри культурології та філософії Національного університету «Острозька академія»(Острог, Рівненщина)

Народне мистецтво в аспекті стресозахисної та адаптивної функції етнічних традицій в умовах соціально-культурної  трансформації

Наталія Зіневичмолодший науковий співробітник відділу пам’яток духовної культури Інституту української археографії та джерелознавства імені Михайла Грушевського НАН України, кандидат історичних наук (Київ)

“Мистецтво сутінків” як виклик національній ідентичності. Рефлексія над назвою конференції

Оксана Коваленко  –  молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, асистент кафедри історії України Полтавського державного педагогічного університету імені Володимира Короленка (Полтава)

 

Сучасне народне мистецтво України:

проблеми та перспективи

 

(Гончарська Книгозбірня України

Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному)

 

Секція 1

 

Голова секції: Ярослав Тарас– завідувач відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, кандидат архітектури, доцент, професор Оранського університету науки і технології, почесний доктор Державного науково-дослідного інституту теорії та історії архітектури і містобудування, член-кореспондент Української академії архітектури (Львів)

Секретар секції:Оксана Коваленко–  молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне)

 

5 травня, п‘ятниця, 1500-1730

 

Інновація як атрибут традиціЇ

Оксана Сапеляк– старший науковий співробітник відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук (Львів)

Генеза петриківського малювання: міфи та реалії

Юлія Смолій–науковий співробітник відділу образотворчого мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства  (Київ)

Дитяча іграшка як міфологемний конструкт:

конструювання та інваріації

Наталя Аксьонова– методист навчального відділу історичного факультету Харківського національного університету імені Василя Каразіна (Харків)

Відродження традиційного каменотесного мистецтва Вінниччини

(з досвіду проведення симпозіумів “Подільський оберіг”

Володимир Титаренко– перший заступник голови Національної спілки майстрів народного мистецтва України (Київ)

Жниварські традиції українців у дослідженні вітчизняних та зарубіжних етнологів

Галина Виноградська– молодший  науковий співробітник відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, секретар секції етнографії  Наукового товариства імені Тараса Шевченка (Львів)

Гончарство як засіб існування в пострадянському суспільстві України. Погляд зсередини

Микола Вакуленко– художник-кераміст, керівник підліткового клубу «Кераміст»Управління у справах сім’ї, молоді, фізичної культури та спорту Ялтинської міської ради, заслужений майстер народної творчості України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України (Ялта, Крим)

Народне мистецтво Полтавщини: Криза чи Генеза?

Галина Галян– завідувач етнографічного відділу Наукового історико-культурного комплексу «Полтавський краєзнавчий музей»(Полтава)

Проблеми полтавської вишивки

Григорій Гринь  – голова Опішненського осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України (Опішне, Полтавщина)

Народні мистецькі цінності в творчому розвитку студента

Ольга Гулей– викладач мистецьких дисциплін Сумського державного педагогічного університету імені Антона Макаренка (Суми)

Мала пластика Оксани Мартинович з м.Соснівка Львівської області

Володимир Онищенко– старший викладач Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України,  член Національної спілки художників України, член Українського керамічного товариства (Київ)

 

6 травня, субота, 930-1330

 

Стан розвитку народної творчості ВінничЧини початку ХХІ століття

Любацька Людмила– старший науковий співробітник сектора виставкової діяльності Вінницького обласного краєзнавчого музею (Вінниця)

Активізація художньо-творчого потенціалу школярів

Валентина Зубань– заступник з навчальної роботи директора Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному»(Опішне)

Відродження національної самобутності предметно-просторового середовища регіонів України засобами сучасного мистецтва

Олег Перець– старший викладач кафедри образотворчого мистецтва Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка, член Українського керамічного товариства (Полтава)

Античні ремінІсценЦії в роботах Сергія ГлушкА

Світлана Романенкостарший науковий співробітник відділу етнографії Миколаївського обласного краєзнавчого музею (Миколаїв)

Інтерпретація зооморфних образів у народному гончарстві України XXстоліття (за матеріалами колекції кераміки національного музею-заповідника українського гончарства в опішному

Жанна Чечельстарший науковий співробітник Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Сучасна мода і традиції минулого

Ірина Савич– студентка ІІІ курсу гуманітарного факультету Національного університету «Острозька академія»(Острог, Рівненщина)

Сучасний стан української народної пісні й кобзарського мистецтва
на Переяславщині та можливі шляхи їх відродження

Микола Сидоренко– старший науковий співробітник Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав»(Переяслав-Хмельницький, Київщина)

Акції знищення української сакральної архітектури у ХІХХХ століттях

як виклик національній ідентичності

Ярослав Тарас– завідувач відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, кандидат архітектури, доцент, професор Оранського університету науки і технології (Алжир), почесний доктор Державного науково-дослідного інституту теорії та історії архітектури і містобудування, член-кореспондент Української академії архітектури (Львів)

Дігтярівський осередок ткацтва (до проблеми занепаду та шляхів  відродження центрів народних промислів)

Наталя Тонкихнауковий співробітник відділу народного декоративного мистецтва Чернігівщини Чернігівського історичного музею імені Василя Тарновського (Чернігів)

 

7 травня, неділя, 930-1130

 

Сучасна глиняна іграшка в збірці Хмельницького обласного краєзнавчого музею

Галина Гірникзавідувач відділу експозицій Хмельницького обласного краєзнавчого музею(Хмельницький)

Кропильниці (хрестильниці) у збірках західноукраїнської кераміки

Агнія Колупаєва– науковий співробітник відділу народного мистецтва Інституту народознавства НАН України, кандидат мистецтвознавства(Львів)

Атрибутування глиняних виробів: суть проблеми

Оксана Ликова– молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

Використання гончарської термінології в керамологічних публікаціях

Світлана Литвиненко– учений секретар Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

Гончарне ремесло крізь призму міфологічного мислення

Костянтин Рахно–  старший науковий співробітник Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Український сувенір

Ірина Чирка– екскурсовод Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

Державна спеціалізована художня школа-інтернат І-ІІІ ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному»як осередок розвитку етномистецьких традицій визначного центру народної художньої культури України

Олена Щербань– старший науковий співробітник Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Деякі проблеми гончарної освіти в Україні наприкінці ХІХ – на початку

ХХ століття на прикладі Поставмуцької гончарної навчальної майстерні

Людмила Овчаренко– директор Державної спеціалізованої художньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів «Колеґіум мистецтв у Опішному», член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

Ялтинський фестиваль мистецтв народів Криму

Галина Вакуленко– студентка 5 курсу Кримського державного медичного університету (Ялта)

 

осередки гончарства від найдавніших часів до наших днів.

еволюція традицій чи їх експлуатація

(Інститут керамології –відділення Інституту народознавства НАН України)

 

Секція 2

 

Голова секції:Олена Клименко– науковий співробітник відділу образотворчого мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства (Київ)

Секретар: Людмила Метка– молодший науковий  співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

5 травня, п‘ятниця, 1500-1730

З історії гончарства Миколаївщини

Олексій Байбородінвикладач Миколаївської дитячої художньої школи (Миколаїв)

Діяльність Кустарного складу Полтавського губернського земства

з погляду сьогодення (на прикладах гончарства)

Олег Белькозавідувач відділу Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Івана Котляревського, викладач історії Полтавського музичного училища імені Миколи Лисенка (Полтава)

Гончарний посуд у традиційній культурі українців Полісся:
ритуал як модель використання

Надія Боренько– старший науковий співробітник Музею народної архітектури та побуту у Львові(Львів)

Головні гончарні осередки Черкащини

Наталя Братко– молодший науковий співробітник відділу етнографії Черкаського обласного краєзнавчого музею (Черкаси)

Мистецька спадщина клецьких гончарів (за польовими матеріалами
із села Велика Клецька Корецького району Рівненської області)

Галина Істоміна – викладач кафедри українознавства Інституту мистецтв Рівненського гуманітарного університету (Рівне)

Українська народна кераміка ХХ століття: Традиції. Інновації. Кітч

Олена Клименко– науковий співробітник відділу образотворчого мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства (Київ)

Гончарні осередки Кульчин і Рокита наприкінці ХІХ – на початку

ХХ століття

Наталя Кубицькаасистент кафедри дизайну Луцького державного технічного університету (Луцьк)

Колекція робіт Олександри Селюченко у фондах Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Валентина Кульбака– завідувач відділу фондової роботи Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

 

6 травня, субота, 930-1330

Гончарство Слобожанщини: динаміка розвитку та сучасний стан

Людмила Метка– молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, член Українського керамічного товариства (Опішне)

Причини занепаду гончарства в північній групі малих осередків Опішненського гончарного району

ВікторМіщанин– молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, член Українського керамічного товариства (Опішне, Полтавщина)

Гаварецька кераміка – занепад чи розвиток осередку народного мистецтва?

Мар’яна Мотика  – викладач Львівської національної академії мистецтв (Львів)

Сучасна димлена кераміка Сокальщини: неостиль чи відгомін традицій?

Романа Мотиль– науковий співробітник Інституту народознавства НАН України, кандидат мистецтвознавства (Львів)

Архівна спадщина Олександри Селюченко

Наталя Пічковськазавідувач Національного архіву українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Гончарі в сакральній архітектурі Галичини

Ярослав Тарас– завідувач відділу етнології сучасності Інституту народознавства НАН України, кандидат архітектури, доцент, професор Оранського університету науки і технології (Алжир), почесний доктор Державного науково-дослідного інституту теорії та історії архітектури і містобудування, членкореспондент Української академії архітектури (Львів)

Скарби гончарства з фондів Чернігівського обласного художнього музею

Світлана Шкуропатзавідувач відділу українського мистецтва Чернігівського обласного художнього музею (Чернігів)

Осередки гончарства на Чернігівщині: сучасний стан і перспективи

Ірина Штанкіназавідувач відділу народного декоративного мистецтва Чернігівщини Чернігівського історичного музею імені Василя Тарновського (Чернігів)

Опішненські свічники кінця ХІХ–ХХстоліть: традиції і новації

АнатолійЩербань– завідувач відділу палеогончарства Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України, кандидат історичних наук (Опішне, Полтавщина)

 

7 травня, неділя, 930-1130

Творчість Олександри Селюченко та її роль у збереженні
гончарських традицій

Марія Яценко– завідувач музеїв-садиб Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Кераміка XVII-XVIIIстоліть з матеріалів охоронних археологічних досліджень на Івано-Франківщині (20012005)

Марія Вуянкозавідувач відділу археології Івано-Франківського краєзнавчого музею (Івано-Франківськ)

Проблеми опису складових частин археологічного посуду

Анатолій Гейко– молодший науковий співробітник Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України (Опішне, Полтавщина)

Давньоруське кахлярство і кітч

Рада Михайлова– науковий співробітник відділу образотворчого мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, кандидат історичних наук (Київ)

Кераміка з Опішного у фондовій колекції Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав»

Тамара Музика– молодший науковий співробітник відділу фондів Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав»(Переяслав-Хмельницький, Київщина)

Відбитки на глиняному посуді: актуальність дослідження

Богдан Пошивайло– молодший науковий співробітник Національного музею-
заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Орнамент як джерело інформації про закономірності розвитку
духовної культури (за матеріалами доби бронзи Лівобережної України)

Наталя Сатохіна– студентка історичного факультету Харківського національного університету імені Василя Каразіна (Харків)

Глиняні вироби у звичаях та обрядах давньоруського населення

Валентина Троцька– старший науковий співробітник Національного музею-
заповідника українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина)

Автор: Administrator

строительство дома.