МАРІЯ ПОШИВАЙЛО Інтерсеміотика гончарства як тексту в українському фольклорі
28 травня 2015 року на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.001.15 в Інституті філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка Марія Пошивайло привселюдно захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук «Інтерсеміотика гончарства як тексту в українському фольклорі». Спеціальність 10.01.07 – фольклористика.
Дисертацію виконано згідно з науковими програмами та плановою темою Кафедри фольклористики Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка «Мови та літератури народів світу: взаємодія та самобутність» (державний реєстраційний №11БФ044-01).
Науковий керівник – Копаниця Любов Миколаївна, доктор філологічних наук, професор, професор Кафедри фольклористики Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Офіційний опонент – Гарасим Ярослав Іванович, доктор філологічних наук, професор, професор Кафедри української фольклористики імені академіка Філарета Колесси, проректор Львівського національного університету імені Івана Франка.
Офіційний опонент – Телеуця Валентина Василівна, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови та культури Гуманітарного інституту Національного авіаційного університету.
***
Актуальність теми дослідження Марія Пошивайло обґрунтувала тим, що попри високий рівень вивченості різних жанрів української усної народної творчості, у вітчизняному фольклористичному дискурсі досі оминалося питання побутування гончарського фольклору, який, як єдина культурна структура, відображав би різні явища традиційно-побутового й культурного життя українців, ритуально-звичаєвих сфер із позицій гончарської фольклорної системи. Натомість, в Україні дослідження гончарського фольклору останніми десятиліттями здійснювали етнологи. Проте їхні студіювання були інтегровані на поняття «фольклорно-етнографічного тексту», тобто вивчення етнографії українського, слов’янського чи світового гончарства, а народна словесність залучалася лише для реконструкції міфологічної й обрядової сфер гончарства, але які, по суті, йдуть з прагматичної й ужиткової царини традиційного ремесла (Олесь Пошивайло, Василь Балушок, Ігор Пошивайло, Костянтин Рахно).
Тим часом потребує комплексного наукового аналізу саме різнобічність «гончарського тексту» в усій множині жанрових інваріантів як перекодування традиційного синкретизму й семіотичності фольклору. Вибір семіотичної моделі дослідження зумовив акцент на полісемантичності, поліфункціональності «гончарського тексту» як одного з джерел у дешифруванні духовної складової культури етносу, надає унікальні матеріали для реконструкції суспільних (загальних і локальних) уявлень про гончарів та їхні вироби в різних етнічних групах, глибшого зрозуміння й повноцінної характеристики конкретних духовних виявів матеріальної культури в її семіотичних функціях, зрештою, сприяє створенню загальної концепції фольклорної свідомості, релігійних, естетичних уявлень, менталітету й системи онтологічних цінностей у бутті українського етносу на різних етапах історичного розвитку і, значить, розумінню законів і форм існування самої народної культури. Це й визначає наукову необхідність та актуальність дослідження.
Наукова новизна дисертаційного дослідження полягає в тому, що це вперше на загальноетнічному, регіональному й локальному рівнях досліджено гончарну культуру як єдиний фольклорний текст, зокрема у вимірах інтерсеміотики. Реконструюється міфологія українського гончарства, семантика використання кераміки у виробничому процесі, повсякденному побуті й ритуальній практиці, її символічне осмислення в народній культурі. Для «прочитання» історичної інформації про гончарство як важливу сферу господарської й духовної складової буття етносів залучено не лише різножанрові фольклорні твори, а також народну термінологію й фразеологію. У дисертації вперше проаналізовано словесну творчість самих гончарів та актуалізовано проблему збирання й наукового вивчення професійного, насамперед ремісницького фольклору. Наукова праця стала етапною в процесі формування української керамофольклористичної наукової школи.
Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку джерел і літератури, який містить 344 позиції. Загальний обсяг дисертації – 247 сторінок, із них 209 сторінок основного тексту:
ВСТУП
- ГОНЧАРНА КУЛЬТУРА ЯК ОБ’ЄКТ ГУМАНІТАРИСТИКИ. КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ І МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД
- ФОЛЬКЛОРИСТИЧНИЙ ДИСКУРС ГОНЧАРНОЇ КУЛЬТУРИ:
ІСТОРІОГРАФІЯ ПРОБЛЕМИ
- ДЖЕРЕЛА ДОСЛІДЖЕННЯ ТА КРИТЕРІЇ
ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ ГОНЧАРСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ
- СЕМІОСФЕРА ГОНЧАРСТВА
В УКРАЇНСЬКОМУ ФОЛЬКЛОРІ
- КОСМОГОНІЧНІ Й АНТРОПОГОНІЧНІ ЛЕГЕНДИ:
МІФОЛОГІЧНІ КОДИ СВІТОТВОРЕННЯ
Й ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ
- Мотив ліплення людини
- Мотив створення Адама і Єви
- Мотив дуалістичного першотворення
- Мотив невдалих спроб ліплення людини
- Мотив ліплення народів
- СЮЖЕТНО-ОБРАЗНИЙ ЗНАКОВИЙ АНСАМБЛЬ ГОНЧАРСЬКОГО ФОЛЬКЛОРНОГО ТЕКСТУ В БИЛИЦЯХ
- Мотив дороги як межі «свого» й «чужого»
- Мотив цвинтаря як демонологічного локусу
- Мотив зустрічі гончаря з упирем (ярижником)
- Мотив зустрічі гончаря з чортом
- Мотив гончаря-вовкулаки
- Мотив зустрічі гончаря з християнськими святими
- Мотив зустрічі гончаря з солдатом / козаками
- Мотив покарання гончарем кривдників (гончар-чарівник)
- Мотив гончаря-знахаря
- Регіони поширення билиць
- Специфіка фольклорного образу гончаря
- Глиняні вироби в українських билицях
- Міжетнічні сюжетні паралелі
- ЕТНОКУЛЬТУРНА МОДЕЛЬ
РЕМІСНИЦЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ ГОНЧАРІВ
- Перші записи ремісницьких пісень фольклористами
- Пошуки ремісницьких пісень етнографами
- Спроба теоретичного осмислення жанру
- НЕВЕРБАЛЬНИЙ КОД ГОНЧАРНОЇ КУЛЬТУРИ: СЕМІОТИЧНИЙ СТАТУС КЕРАМІКИ
В УСНІЙ НАРОДНІЙ ТВОРЧОСТІ
- ГОНЧАРНИЙ КОД У ЖАНРАХ ДИТЯЧОГО ФОЛЬКЛОРУ
- Дитячі ігри
- Колискові й забавлянки
- СИМВОЛІКА ГЛИНЯНИХ ВИРОБІВ ТА МЕХАНІЗМИ
ЇЇ ТЕКСТУАЛЬНОГО ВТІЛЕННЯ В МАЛИХ
ФОРМАХ ФОЛЬКЛОРУ
- Персоніфікація глиняних виробів
- Генітальна символіка глиняних виробів
- «Пуп» глечика як уособлення статевої потенції
- Макітра як образ сім’ї
- Приїзд у село гончаря як весільне знамення
- ЗНАКОВА РЕАЛЬНІСТЬ КЕРАМІКИ
В КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІЙ ТВОРЧОСТІ
- Веснянки
- Інші цикли календарно-обрядового фольклору
- Заклички
- Замовляння
ВИСНОВКИ
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Основні положення й результати дисертації викладено в 5 статтях, 4 із яких побачили світ у наукових фахових виданнях України; 1 з них опубліковано в зарубіжному фаховому виданні.
Інститут керамології – відділення
Інституту народознавства НАН України
та Національний музей-заповідник
українського гончарства в Опішному
сердечно вітають свою колегу
з успішним захистом дисертаційного дослідження
й бажають надалі так само нестримно утверджувати в Україні керамофольклористичні студії!
P.S.: з дисертацією Марії Пошивайло можна ознайомитися в Національній бібліотеці України імені Володимира Вернадського, Науковій бібліотеці імені Михайла Максимовича Київського національного університету імені Тараса Шевченка; у Національному архіві українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, окрім дисертації, також зберігаються відеозапис і фотоматеріали з церемонії публічного захисту наукової праці, зроблені Богданом Пошивайлом.